Com alegria, damos as boas-vindas ao QUINTO FÓRUM INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DO ALTO TIETÊ que acontecerá de 27 de agosto a 24 de setembro de 2024.
Os municípios participantes são: Arujá, Ferraz de Vasconcelos, Guararema, Guarulhos, Igaratá, Itaquaquecetuba, Mairiporã, Mogi das Cruzes, Poá, Salesópolis, Santa Branca e Suzano.
Os profissionais da educação dos municípios participantes serão inscritos pelas próprias Secretarias Municipais de Educação. Em breve será publicada a lista oficial de inscritos. Aguarde.
O participante inscrito poderá acompanhar todas as sessões do Fórum e obter o Certificado de Participação, desde que as condições descritas a seguir sejam observadas.
Leia as orientações com atenção. Todas as informações de que você precisa estão aqui.
IMPORTANTE!
Mesmo que você NÃO faça parte da lista de inscritos (que será divulgada em breve), você ainda poderá acompanhar as sessões do Fórum pela internet, mas não terá acesso ao certificado e não poderá encaminhar perguntas e comentários aos palestrantes durante as sessões. Os certificados serão exclusivos para os educadores inscritos pelas Secretarias de Educação dos municípios organizadores do Fórum.
COMO SERÁ?
As sessões serão transmitidas de forma aberta pela internet em tempo real pelo canal no YouTube em youtube.com/c/FórumEducaçãoAltoTietê.
Após a transmissão ao vivo, ainda será possível ter acesso aos conteúdos das sessões pelo portal do Fórum em www.forumeducacaoaltotiete.com.br ou no próprio canal do Youtube.
Você poderá assistir em qualquer um desses canais pelo computador, celular ou tablet. É só estar conectado à internet.
COMO INTERAGIR?
O grande objetivo do Fórum é proporcionar um diálogo sobre nosso fazer pedagógico em um momento tão cheio de desafios como o que estamos vivendo. Então, aproveite a oportunidade para enviar perguntas e comentários no chat no próprio canal do Fórum no YouTube durante a transmissão ao vivo.
Lembre-se, essa oportunidade é exclusiva para os profissionais inscritos (veja acima em IMPORTANTE).
Atenção! Para sabermos quem você é, não esqueça de enviar no chat suas perguntas e/ou comentários com seu nome e o nome de seu município. Por exemplo:
“Sou a professora Maria de Souza, de Guarulhos. Gostaria de saber…”
COMO OBTER O CERTIFICADO DE PARTICIPAÇÃO?
O Fórum é um espaço de formação para todos, mas apenas os profissionais inscritos poderão obter o Certificado.
Para obter o Certificado de Participação, o profissional inscrito deve observar as seguintes condições:
Regras gerais
PRAZO
O relatório precisa ser enviado via Portal do Fórum em até seis dias após cada sessão ao vivo. Portanto, se você assistir à sessão gravada, organize-se para enviá-lo dentro do prazo determinado, lembrando que a contagem inicia no dia seguinte à transmissão AO VIVO.
PREENCHIMENTO
Os relatórios são sempre individuais. Mesmo que você tenha acompanhado as sessões com um grupo de colegas ou usando um equipamento comum, cada inscrito é responsável pelo preenchimento e envio de seu relatório de participação.
Orientações técnicas para acesso aos formulários estão detalhadas a seguir.
VALIDAÇÃO
Os relatórios serão avaliados e validados por uma comissão designada pela Secretaria de Educação do seu município. Apenas serão considerados válidos para fim de certificação os relatórios que forem validados pela comissão.
Cada relatório enviado e validado pela comissão valerá 6 horas de atividade formativa.
Ao fim das 5 sessões, o participante inscrito que tiver os 5 relatórios validados terá direito a um Certificado de 30 horas de atividade. Se forem apenas 4 relatórios, o certificado somará 24 horas de atividade e assim sucessivamente.
(exclusivamente para os profissionais da educação inscritos pelas Secretarias de Educação)
Siga o passo a passo
Portal: www.forumeducacaoaltotiete.com.br
E-mail: contato@forumeducacaoaltotiete.com.br
Secretarias Municipais de Educação
Consórcio de Desenvolvimento dos Municípios do Alto Tietê – CONDEMAT
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to