Com alegria, damos as boas vindas ao PRIMEIRO FÓRUM INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DO ALTO TIETÊ que acontece neste mês de setembro de 2020.
Os municípios participantes são: Arujá; Biritiba Mirim; Ferraz de Vasconcelos; Guararema; Guarulhos; Itaquaquecetuba; Santa Isabel; Salesópolis; Suzano.
Se você é PROFISSIONAL DO MAGISTÉRIO DA EDUCAÇÃO INFANTIL de um dos municípios participantes, SEU CREDENCIAMENTO JÁ ESTÁ FEITO. Não se preocupe! Você poderá acompanhar todas as sessões do Fórum e obter o Certificado de Participação – desde que as condições descritas a seguir sejam observadas. Leia estas orientações até o fim. Todas as informações que você precisa estão aqui.
IMPORTANTE:
Se você NÃO É PROFISSIONAL DO MAGISTÉRIO DA EDUCAÇÃO INFANTIL (por ex.: é ADI, AEE ou professor do ensino fundamental), poderá acompanhar as sessões do Fórum pela internet e será muito bem-vindo. Mas NÃO PODERÁ SER INSCRITO E RECEBER CERTIFICADO DE PARTICIPAÇÃO. Mesmo que você trabalhe em escolas dos municípios participantes. Os certificados serão exclusivos para os educadores de escolas de educação infantil que já estão inscritos e que participarem do Fórum.
Se você é PROFISSIONAL DA EDUCAÇÃO DE MUNICÍPIOS QUE NÃO ESTÃO PARTICIPANDO DO FÓRUM, você também poderá acompanhar as sessões pela internet e acessar o material de apoio disponível no Portal. Mas a possibilidade de encaminhar perguntas e comentários aos palestrantes, bem como de obtenção de Certificados de Participação, é exclusiva para os educadores das escolas de educação infantil credenciados pelos municípios participantes (veja acima).
COMO SERÁ?
As sessões serão transmitidas de forma aberta pela internet, ao vivo, em dois canais:
Em qualquer um desses canais você pode entrar com computador, celular ou tablet. É só estar conectado à internet.
COMO INTERAGIR?
O grande objetivo do Fórum é proporcionar um diálogo sobre nosso fazer pedagógico em um momento tão cheio de desafios como o que estamos vivendo. Então, aproveite a oportunidade para enviar perguntas e comentários no “chat” que é uma área para diálogos que estará em sua tela. Lembre-se: essa oportunidade é exclusiva para os profissionais do magistério da educação infantil dos municípios participantes do Fórum.
Atenção! Para sabermos quem você é, as perguntas e comentários devem necessariamente vir acompanhados do seu nome e município. Por exemplo:
“Sou a professora Maria de Souza, de Guarulhos. Gostaria de saber…”
COMO OBTER O CERTIFICADO DE PARTICIPAÇÃO?
O Fórum é um espaço de formação dos profissionais do magistério da educação infantil. Se você é um profissional da educação infantil dos municípios participantes, poderá obter o Certificado, caso tenha interesse.
Apenas se você deseja obter o Certificado de Participação, é necessário atender as seguintes condições:
Regras gerais:
(exclusivamente para os profissionais do magistério da educação infantil dos municípios participantes)
Siga o passo a passo
Portal: www.forumeducacaoaltotiete.com.br
E-mail: contato@forumeducacaoaltotiete.com.br
Secretarias Municipais de Educação
Consórcio de Desenvolvimento dos Municípios do Alto Tietê – CONDEMAT
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to